Gnisten flyttes
Siden Værft Historisk selskab startede i oktober måned år 2000 er der foregået mange ting. Det var fra begyndelsen meningen at udgive en bog om værftet og dets folk, men ligesom Riget fattes penge, er det samme tilfældet hos os. Senere er det så blevet til at vi vil prøve at lægge historien ud på Internettet, en temaudsendelse i TV har også været på tale, så nu må vi se hvad det hele ender med.
Men så i år 2002 sker der noget, vi bliver stillet i udsigt at vi kan overtage “Gnisten” – byens gamle lodsbåd – til renovering, det lyder da spændende. “Gnisten” ligger på en mark på Bækvej lidt nord for byen. Vi er da nødt til at bevæge os derud for at se på “vidunderet”, men sikke da et syn som hun ligger der, afpillet og forfalden – med gamle minkfarme som naboer. Et sørgeligt syn tænker de fleste, men det skal nu prøves, om vi ikke igen kan få den ud på bølgen den blå. “Gnisten” blev for øvrigt bygget i 1924-25 på Chr. Nielsens værft her i byen.
Skibsbevaringsfonden har sagt god for “Gnisten” som et bevaringsværdigt skib og er også parat med en økonomisk håndsrækning. Men allerførst skal vi have “Gnisten” fjernet fra marken og placeret på Danyards tidligere uddannelses afdeling på havnen. Her skal skibet tørre og senere ses nærmere efter i sømmene, inden en renovering kan komme på tale, men vi regner da alle med at “Gnisten” vender tilbage.
En modbydelig råkold fredag formiddag sidst i januar mødtes vi på Bækvej for at se “vidunderet”. “Er I nu sikre på at det er “Gnisten”, kan den overhovedet repareres, tror I ikke det ville være billigere at bygge en ny?”, var nogle af kommentarerne mens vi valsede rundt på marken. Med skibets originale tegninger og et foto fra de stolte dage blev man enige – det var det rigtige skib.
Men for at kunne håndtere skibet må vi have en vogn at placere det på, så vi får fat i en gammel undervogn som så skal bygges om, og det går gutterne i gang med. Ændring af vognen begynder på netværket, men af forskellige grunde bliver den flyttet over på “Iscon Stål”. Her foretages den videre ændring af vognen. Der er nogle der “koger” stumper af og andre der “limer” nye på – stor aktivitet.
På vognen skal der laves en afstivning – eller en vugge om man vil – til at placere “Gnisten” i. Samtidig kan man også nemmere flytte hele molevitten.
I maj måned 2002 skal det så ske – “Gnisten” skal flyttes til havnen og placeres på vognen. Tidligere mester Leif Schmidt har allieret sig med Ørskovs kran samt vognmand Frederik Jensen. “Gnisten” løftes fra marken og placeres på lastbilen – og – ja, selvfølgelig holdt vi i vejen for nogen – hvem mon – ja det var såmænd nogle golfspillere, der skulle længere frem af vejen for at udøve deres hobby. Det pudsige er, at de gerne render rundt det meste af en dag for at slå løs på en lille hvid kugle, men at lade bilen stå og så gå de få skridt til banen og så hente bilen senere – niksen biksen.
Men nok om golfspillere – af sted til havnen – hu hej hvor det går. “Gnisten” løftes af lastbilen og placeres på sin nye vogn – alle er glade, for nu er der ølpause. Herefter skubbes “Gnisten” ud i den ene side af pladsen, nu skal den tørre lidt.
I juni måned flyttes “Gnisten” til “Iscon stål”, hvor vi indtil videre kan have den stående. Efter at skibet er tørret kan man rigtig se hvor medtaget den er. For- og agterstævn er helt kaput, kølen har det heller ikke for godt, og en stor del af klædningsplankerne skal også udskiftes.
Hos “Iscon stål” fik vi også lejlighed til at se vores “gamle” mester i arbejde, han var såmænd i gang med at højtryksrense “Gnistens” bund, det så rigtig godt ud.