DFDS overtager Buhls værft

D. 8. august 1913 gik værftet i likvidation og solgtes til det nydannede selskab F.V.& F. DFDS havde ikke den store interesse for værftet som nybygningsværft, nej det var mere tænkt som reparationsværft for egne skibe og værftet var jo geografisk set godt placeret.

Efter 1906 blev den økonomiske situation stadig mere kritisk, og man måtte have kapital tilført. Det tyske værft Howalt Werke, som havde aktier i værftet, tog over. Buhl fratrådte d. 13. maj 1913, og som ny leder ansatte man ingeniør E. Holtermann og ingeniør E. Jørgensen. De danske aktionærer var ikke tilfredse med denne udvikling, og skaffede sammen med DFDS kapital til dannelse af et nyt selskab: Frederikshavn værft & Flydedok A/S.

Konsul Ernst Jacobsen blev formand for bestyrelsen og Godfred Mygind fra Helsingør værft blev direktør.

Det nye selskab blev rejst på stumperne af det hedengangne mindre værft, grundlagt i 1870 af H. V. Buhl. I begyndelsen havde man stort set kun bygget mindre fiskefartøjer af træ. I 1913 var produktionsapparatet nedslidt og ny kapital var påkrævet. I de følgende år moderniseredes værftet, og man startede som et af de første danske værfter med bygning af skibe i dok i stedet for på bedding.

Som omtalt andetsteds deltog DFDS i rekonstruktionen af Frederikshavn værft & Flydedok A/S sammen med et lokalt firma, D. B. Adler & CO.

DFDS`s aktier var med tiden blevet spredt på mange hænder og selskabet kunne vel nærmest betegnes som Folkeeje, hvilket man med en vis ret stadig kan hævde med henvisning til de i dag – 1991 – mere end 28.000 aktionærer.