Værft Historisk selskab har en vision om;

– at Frederikshavn, indenfor de næste ti år, er centrum for Dansk skibsbygnings historie.

– at Frederikshavn, indenfor de næste femten år, er centrum for formidling af Dansk skibsbygnings historie.

– at Frederikshavn, inden for de næste tyve år, bliver det forskningsmæssige centrum for dansk skibsbygningshistorie.

– at Frederikshavn, i fremtiden, bliver centrum for bevaring af de gamle skibsbygningshåndværk.

I Frederikshavn har vi en helt unik situation til at få indsamlet ekspertise, værktøj og baggrundsmateriale til en værftshistorisk forskning og formidling. Noget det bliver meget svært at samle andre steder i Danmark endsige i hele Europa. I og med at Frederikshavn står med de friskeste sår efter værtslukninger.

I 140 år har der været organiseret skibsbygning i Frederikshavn, og før 1870 har der været mindre bådebyggerier som har bygget skibe til kystfiskerne. Måske har bådebyggere fra Fladstrand, Baader, Bangsbostrand, Neppen eller Rønnest bygget mindre fragtskibe til transport af varer langs Kattegats kyster til både Sørlandet og Bohuslen.

Vi ved at der fra kystens Kaase er blevet drevet fiskeri måske tilbage til middelalderen og at der fra Fladstrands red er blevet ud- eller indskibet varer helt tilbage til før reformationen. Så tidligt som i 1669, før byen blev købstad, overtog den Sæbys rolle som toldsted og fik de samme forpligtigelser som en købstad. I løbet af 1600 tallet blev byens rolle i Danmarkshistorien stadig vigtigere. De Svenske erobringer langs Kattegats vestkyst betød, at byen blev stadig vigtigere som militært støttepunkt for trafikken mellem tvillingerigerne Danmark og Norge. En status som byen har opretholdt gennem snart 400 år.

Vi har startet Værft Historisk selskab for at samle alle de gode kræfter for at bevare skibsværfternes historie, en historie om den største basisindustri i Danmark.

I Værft Historisk selskab arbejder vi sammen med Kommunalbestyrelsen, Arbejdsgiverforeninger, Fagforeninger, Museer og Uddannelsesinstitutioner om at udvikle en aktivitet for byen, egnen og dens indbyggere og en attraktion for de hundredetusinde af turister der hvert år rejser gennem Frederikshavn på vej mellem Skandinavien og Europa, eller blot opholder sig i vores pragtfulde landsdel i deres ferier.

Vi forestiller os en arbejdende udstilling, hvor gamle skibsbygningsmetoder vil blive anvendt til at bygge skibe efter gamle tegninger, hvor gamle skibe kan søge ind og blive repareret efter de oprindelige arbejdsmetoder. I dag tager skibsbevaringsfonden sig af, at de mange smukke gamle træskibe der stadig sejler, kan blive bevaret.

Vi vil være med til, at også de snart 100 år gamle jern- og stålskibe får en chance for at blive bevaret. For at det kan lade sig gøre er vi nødt til at uddanne en arbejdsstyrke der kan bygge og reparerer efter de gamle principper.

Vi vil være med til at bevare de gamle skibsbygningshåndværk som skibstømrer, sejlmager, nitter, stemmer, rigger, skibssmed, skibsbygger, brænder, svejser, kobbersmed, kedelsmed, maskinarbejder, rebslager, maler, elektriker, snedker. Derfor vil vi samarbejde med arbejdsgivere, fagforeninger og teknisk skole om uddannelse af medarbejdere.

Vi vil i et samarbejde med skibsbevaringsfonden og Bangsbo museet opbygge et bibliotek af gamle skibe, så forskere og skibsbygningsinteresserede mennesker kan se modeller i fuld skala.

Vi vil i et samarbejde med Bangsbo museet opbygge en samling af værktøj, som der kan laves modeller af til anvendelse i den arbejdende udstilling.

Vi vil i et samarbejde med arkivet på Bangsbo Museum&Arkiv opbygge et dokumentationscenter med billeder, tegninger og andet materiale om søfart og skibsbygning, som kan anvendes af forskere i hele verden.

Vi har samlet de gamle eksperter, som er i stand til at fortælle om og vise de kommende generationer, hvordan man bygger skibe.

Gennem de næste tyve år vil udviklingen blive beskrevet her på siden, hvor alle interesserede skal kunne følge udviklingen i form af videosekvenser der i detaljer beskriver enkelte arbejdsredskaber, arbejdsfunktioner eller materialer og deres anvendelse frem til færdiggørelsen af skibe. Desuden skal værftsarbejderne selv fortælle om deres arbejde, og de skibe de har været med til at bygge. Her skal fortælles historie og historier fra værftet og dens medarbejdere gennem 140 år.