Værftsindustrien går jo nogle år tilbage i tiden, nærmere bestemt til året 1870, da en ung mand så mulighederne i at lægge et værft i Frederikshavn, mandens navn kendes nok af en hel del, han hed Harald Valdemar Buhl, så hvad var mere nærliggende end at kalde værftet: “Buhls Værft”.

Dette var starten på det, der de næste godt hundrede år, vel nok var byens største arbejdsplads og som har givet en stor del af byens borgere smør på brødet.

Først i 1900 tallet var Buhl ved at omlægge sit værft til at bygge skibe af stål og havde samtidig ønske om at anlægge en ophalerbedding med en kapacitet til 500 tons. På samme tidspunkt købte Buhl en flydedok med en løfteevne på 2000 tons.

På grund af disse investeringer ændredes værftet i 1906 til et aktieselskab.
I 1913 var den for alvor gal med økonomien og Buhl fratrådte. De danske aktionærer og DFDS skaffede den fornødne kapital og dannede et nyt selskab, det mange af os kender som: “Frederikshavn Værft & Flydedok”.

I 1999 var den så for alvor gal med økonomien, som alle nok har erfaret lukkede værftet, men i den mellemliggende tid er der en spændende historie, som vi senere vil prøve at fortælle.