Dansk skibsbygningsindustri blev med udgangen af 1999 et værft fattigere. Det var det 139 år gamle værft DANYARD i Frederikshavn.

I Danmark har vi gennem mere end 1000 år bygget skibe. De sidste 150 år har skibsbygningsindustrien været en af hovedhjørnestenene i Dansk økonomi med masser af vigtige arbejdspladser. Forretningen var så stor, at man kunne aflæse handelen af et skib ud af den kvartalsvise opgørelse af betalingsballancen.

Industrien var så vigtig, at den blev statssubsidieret både med hensyn til billige lån, eksportkreditter og skattefordele.

I dag er der kun et af de store værfter tilbage og skibsbygnings-traditionen fortsætter på mindre bådebyggerier rundt om i landet.

Også Frederikshavn har været afhængig af skibsbygningsindustrien, og med lukningen af byens to store nybygningsværfter står byen med et identitetsproblem og et beskæftigelsesproblem. En alt for stor del af byens beskæftigelse, økonomi og uddannlesessystem har været hængt op på denne ene sorte industri, og de kommende år må vise om byen kommer til at gå i stå som købstad eller om der viser sig en helt ny niche byen kan hænge sin fortsatte udvikling op på.

Vi vil her forsøge at lægge en skitse til historien om såvel byens store arbejdsplads, som en af de væsentlige industrier i Danmark som er blevet lukket. Det er nu tiden er inde til at fastholde historien, om få år er det for sent.