Elbjørn, 1953
Elbjørn
Byggested: Frederikshavn Værft. Nybygning Nr. 219.
Skibstype: Isbryder.
Rederi: Ministeriet for Handel, Industri og Søfart, København.
Køllægning: 16-04-1952.
Søsætning: 19-06-1953.
Prøvetur: 05-01-1954.
Aflevering: 10-01-1954.
Kendingssignal: O Y T D.
Tons DW: 225 Kendingsmål (m):
– Længde: 48,00
– Bredde: 12,10
– Dybde: 4,40
Reg.tons:
– Brutto: 892
– Netto: 259
Motor: 3 stk. 8 cyl. Frichs Dieselmotorer på 1200 Hk. – 1 skrue agter . 2 stk 5 cyl på hver 450 hk til forreste skrue.
Dimensioner: Diesel – elektrisk 2648 kw. (Fart: 12 knob) Historie Skibsbygger Bent Jensen skriver: “Elbjørn” til salg – det må være noget for VHS. Tænk engang – et af de skibe, vi selv har bygget, kan vi købe. Hvad er prisen, kan vi købe den for den obligatoriske krone – det skal da i al fald prøves. Alle kanaler prøves, men nej – Søværnets Materielkommando regner med en god handel, så et stykke kulturhistorie rangerer ikke så højt som klingende mønt i dette forum. Hvor er alle andre indenfor det politiske forum – ja, de vasker nok deres små hænder, for det er da ikke noget, man har indflydelse på. Ved besigtigelsen af Elbjørn så man museumsfolk, skrothandlere og en enkelt kok. Kokken Lars Jeppesen havde budt kr. 700.000 for Elbjørn, og da det var højeste bud, overtog han skibet. Lars Jeppesen og Rikke Precht har planer om indretning af café, restaurant, galleri og glaspusteri ombord. Sidste nyt er, at Elbjørn er blevet tilbudt kajplads i Aalborg havn. Maj 2004