Bolivia, 1942
Bolivia
Byggested: Frederikshavn Værft. Nybygning Nr. 211.
Skibstype: Shelterdækker.
Rederi: D.F.D.S. København.
Køllægning: 30-04-1941.
Søsætning: 22-04-1942.
Prøvetur: 06-09-1945.
Aflevering: 06-09-1945.
Kendingssignal: OUKO
Tons DW: 6265 / 5345.
Kendingsmål (feet):
– Længde: 374 fod / 350 fod
– Bredde: 50 fod 6 tommer
– Dybde: 31 fod 9 tommer / 23 fod 11 tommer
Reg.tons:
– Brutto: 4643 / 3580 GT
– Netto: 3496 / 2075 NT
Motor: 1 D 2 SA 8 cyl – Type B&W 850 -VF-90, 2650 BHP 1 dies motor – Two stroke single acting. (Enkelt virkende)
Dimensioner: Historie Skibstømrer Vagn Randrup fortæller: “I min læretid på værftet, som strakte sig fra 1 april 1941 til april 1945, blev der bygget 2 skibe til D.F.D.S. med byggenumrene 211 og 212. Som man kan se tog det lang tid at bygge det skib, dels var der jo krig og stor mangel på materialer, dels var man bange for at Tyskerne skulle beslaglægge den. Det gjaldt også nybygning nr. 212, som blev færdig og afleveret i oktober 1945. Begge skibe blev da også inden færdiggørelsen slæbt over i Isefjorden og lagt op til krigen var forbi, man havde ikke materialer til færdiggørelsen var begrundelsen. “Bolivia” som var på 4,643 BRT, var et stort skib efter værftets forhold dengang. Det var bygget med skarp stævn, husk på, det var før bulpstævn og pladestævn, og svejsning var endnu ikke indført på værftet. Den skarpe stævn gav da også problemer, da man skulle bukke pladerne til på stævnskinden revnede de. Jernet var jo genbrugsjern fra Frederiksværk, og det lod sig ikke bukke uden varme. Efter et par års sejlads, viste det sig at skibssiderne foran broen også revnede, dette blev dog afhjulpet med udskiftning til tykkere plader og senere blev der lavet højtank i trelasten op mod maskinskottet. Der blev også lavet kølerum på mellemdækket.”